arama

Elektrikli Araçların Özellikleri ve Çalışma Şekli

  • paylaş
  • Oyla
    Loading...

Her geçen gün artan dünya nüfusu ve buna bağlı olarak, ulaştırmada kullanılan araç sayısı da sürekli olarak artmaktadır. Bu artış aynı zamanda yakıt tüketiminin de artması demektir. Bu anlamda kullanılan fosil yakıtlar, atmosferde kirletici emisyonların ve karbondioksit (CO2) gazının hızla artmasına neden olur ki buda, sera etkisi oluşumundan tutunda iklim değişikliğine kadar uzanan pek çok sorunlara neden olmaktadır. Ulaşımda bu kirleticilerin etkisinin büyük olduğu tartışılmaz bir gerçektir. Bu anlamda ulaşımda enerji verimliliği konusu sürekli gündeme gelmektedir.

Bu ciddi sorunlar ve teknolojinin getirdiği yeniliklerle birlikte karbon emisyonunun azaltılmasına yönelik bazı çalışmalar hız kazanmıştır. Bu çalışmalardan en önemlisi de elektrikli araçlar olmuştur.

Elektrikli Araçların Genel Özellikleri

Elektrikli araçların en önemli noktası akü sistemleridir. Elektrikli araçların genel yapılarına bakacak olursak; elektrikli araçlar 4 ana bileşenden oluşur.

  1. Elektrik Motoru
  2. Elektronik Kontrol Modülü
  3. Pil, Pil Yönetim Sistemi, Akıllı Akü Şarj Cihazı, Kablolama Sistemi, Jeneratif Fren Sistemi
  4. Araç Gövdesi, Soğutma, Fren

Elektrikli araçlarda kullanılan elektrik motorlarının güç/tork eğrileri içten yanmalı motorlara göre daha yüksektir, bu açıdan ivme kazanmaları çok daha çabuk bir şekilde gerçekleşir. Bunun yanında içten yanmalı motorlardaki gibi bir hareket sistemi olmadığından çok sessiz şekilde çalışırlar. Elektronik kontrol modülleri ile kullanıcının isteklerine kolaylıkla cevap verebilen, her açından konfor ve güvenlikli imkan sunan sistemler sayesinde yolculuk daha keyifli bir hale gelebilmektedir.

Bir elektrikli aracın çalışması için elektrik motoruna ihtiyaç duyar. Bu motor da elektronik kontrol modülü ile kontrol edilebilir. Kontrolörün işlevi, aracın gaz pedalına veya gaz tuşuna basıldığında uygulanan sinyali alır. Bu sinyale uygun olarak da tekerleklere iletilmesi gereken torku hesaplar ve neticede gerekli olan enerjiyi aküden çekerek motora oradan da tekerleklere iletir.

Tahrik sisteminde alternatif akım (AC) ve doğru akım (DC) olmak üzere iki tür mevcuttur. Geçmişte değişken devirli uygulamalarda DC motorlar kullanılmasına rağmen günümüzde AC motorlar daha yaygın şekilde kullanılmaktadır. DC motorları kontrol etmek daha kolay ve ucuzdur. Ancak hem ağırlıkları hem de büyüklükleri göz önünde bulundurulduğunda AC motorlara göre dezavantajlıdır. Verimlilik açısından da DC motorlar daha geridedir. AC motorlar ve denetleyicileri daha yaygın ve geniş ürün hattına sahiptir. Fakat buna rağmen getirdiği karmaşık elektronik sistemlerden dolayı DC motorlara göre daha pahalıdır.